Vierde week - Reisverslag uit Semarang, Indonesië van Marijke Ophof - WaarBenJij.nu Vierde week - Reisverslag uit Semarang, Indonesië van Marijke Ophof - WaarBenJij.nu

Vierde week

Blijf op de hoogte en volg Marijke

04 Mei 2015 | Indonesië, Semarang

Selemat pagi! (Goedemorgen)

Tijd voor weer een verslagje want we zitten hier alweer meer dan een maand! De tijd gaat echt zooo snel. We hebben weer volop van ons weekend genoten. Vrijdag begon met een middagje naar een shoppingmall en een bioscoopavondje. Door de stromende regen zijn we naar de bioscoop gerend waar we als drie bezopen katjes naar de film adventures hebben gekeken (voor maar 2 euro!!).
Zaterdag werden we door Yogi en een vriend opgehaald en reden we naar de bergen toe. Hier was het heerlijk koel! Via een wandelroute door de jungle zijn we naar een grote waterval (Curung lawe) gelopen. Het was echt een hele mooie route maar je moest goed uitkijken waar je liep anders viel je zo de afgrond in. Aan het einde van de dag zijn we nog naar de Gedong Songo (9 hindoeïstische tempels) gereden. Toen we bij de 2e tempel aangekomen waren begon het kei hard te regenen dus zijn we snel weer naar de auto gevlucht. Hier willen we zeker nog een keer heen om het hele pad te volgen naar alle tempels. Hierna werden we door Yogi naar een super mooi resort gebracht waar we de nacht met de meiden hebben doorgebracht. Het uitzicht in de ochtend was echt prachtig! In dit resort lag een natuurlijke waterbron genaamd Umbul Sidomukti. We hebben hier getokkeld, super leuke ervaring vanaf zo hoog! Na wat getwijfel zijn we toch met de (naar mijn inziens) te magere paardjes naar zo ongeveer de top van de berg gegaan waar we van een (nog mooier) uitzicht konden genieten.

Er is ook een eind gekomen aan de oriëntatiedagen op elke afdeling. Vorige week hebben we onze oriëntatiedagen afgesloten op bougenville (kraamafdeling) en op post-OK. Op de kraamafdeling hebben we ons heel erg vermaakt! De dag begint hier met alle patiënten afgaan met alle verpleegkundige. Hierna worden de baby'tjes weggehaald bij de moeders voor injecties. Ook de moeders krijgen medicatie en de wonden van de keizersnede wordt verzorgd. Heel veel vrouwen krijgen hier trouwens een keizersnede. Aan het einde van de ochtend is het tijd om de baby'tjes te gaan wassen, hier kijken we de hele ochtend al naar uit! De baby'tjes zijn zooo schattig! Na het wassen moeten we de baby's inbakeren, de baby's liggen dan in een soort pakketje. We hebben besproken dat we de laatste 8 weken onze stage gaan volgen op de kraamafdeling en op de spoedeisende hulp.

We zijn die week ook nog naar een school geweest met alleen maar verpleegkunde studenten. De Indonesische studenten hebben verteld over hun opleiding en wij over die van ons. We gingen op een gegeven moment gemengd zitten en hadden leuke gesprekken. Op het laatst was het tijd voor 'entertainment' en dat hield in dat een van de Indonesische studenten ging zingen. Hierna was het onze beurt en hebben we heel vrolijk 'hoofd schouders knie en teen' gezongen, ze wilde het liedje ook leren, super grappig en gezellig.

Deze week kwamen de tante en moeder van Willeke ook aan en hebben we gezellig met hun gegeten aan de haven van Semarang. Mijn moeder en de moeder van Manouk komen volgende week hierheen, we hebben er heel veel zin in!!

We zijn hier trouwens niet alleen maar lui hoor. Manouk en ik hebben dinsdag meegelopen met de Semarang Runners. We hebben 10 km gelopen! Donderdag hebben we ook nog de 5 km gelopen met deze groep, super gezellige groep met Indonesische jongeren die goed Engels spreken :)

In het weekend zijn we naar Johar Pasar geweest, een hele grote markt. Je hebt hier echt super veel fruit, groente en kleding. Het is echt een oneindige markt met hele goedkope spullen. De hygiene speelt hier trouwens niet echt een grote rol, dat zagen we wel aan de ratten die af en toe voor onze voeten wegglipte (ieee). Deze zondag vierde de Indonesische mensen de verjaardag van Semarang. Hier wordt dat 'carnaval' genoemd. Het was een grote optocht door de stad met allemaal mensen met maskers op.

Zo nu heb ik jullie wel weer even op de hoogte gesteld.
Veel liefss

• 10 Mei 2015 - 18:14

Joopenbep:

Leuk verhaal marijke, we kijken uit naar meer :-)