Tweede/derde week - Reisverslag uit Semarang, Indonesië van Marijke Ophof - WaarBenJij.nu Tweede/derde week - Reisverslag uit Semarang, Indonesië van Marijke Ophof - WaarBenJij.nu

Tweede/derde week

Blijf op de hoogte en volg Marijke

22 April 2015 | Indonesië, Semarang

Hallo allemaal,
Ons weekend begon echt heerlijk. We hebben wat stagedagen verschoven waardoor we een extra lang weekend hadden. We zijn naar het eilandje Karimunjawa geweest wat ongeveer 5 uur van Semarang ligt, ook wel bekend als 'paradise island' . Echt een prachtig eiland, net als de plaatjes op google! We verbleven in een homestay, waar we met z'n drieën op een tweepersoons matrasje lagen zonder airco, warrmmm! Ook het douchen was een nieuwe ervaring. Geen douche maar een alleen bak met water en een emmertje waar je jezelf mee moest nat gooien en afspoelen. Even wennen maar uiteindelijk wel heerlijk verkoelend. De eerste dag gingen we met scootertjes het eiland verkennen en zochten we een strandje waar we lekker hebben liggen zonnen. De andere 2 dagen zijn we gaan varen en snorkelen. We lunchten op de eilandjes rondom Karimunjawa. De vis die op de boot was gevangen werd ter plekke geslacht, schoongemaakt en op de barbecue gelegd. Lekker!! Op de laatste dag begon het echt suuuper hard te regenen, onweren en bliksemen. Helaas ging het geplande kampvuur niet meer door. Toen we in onze kamer in de homestay terugkwamen na het douchen bleek deze veranderd te zijn in een zwembad. Wij dachten dat het door de regen kwam, maar de buren hadden helaas de kraan van de douche open laten staan.. We zijn met ongeveer 10 man gaan dweilen met handdoeken en kleding. Helaas regende het de hele avond verder, aan het einde stonden we tot onze enkels in het water (regenseizoen nog duidelijk aanwezig).

De tweede week begonnen we op de intensive care. Heel anders dan in Nederland, hier ligt iedereen op 1 zaal en in Nederland allemaal apart. Mensen hier in Indonesië worden niet behandeld als hun verzekering niet groot genoeg is. Ze wisten bijvoorbeeld bij een patiënt welke behandeling hij nodig had maar konden het niet geven omdat de verzekering van de patiënt niet groot genoeg was. De arts vertelde dat ze hier in Indonesië veel op gevoel handelen dan op bewijs van bijvoorbeeld een onderzoek of scan. De andere 2 dagen liepen we stage op de Emergency room. Hier hebben we wel wat heftige gevallen gezien. Bijvoorbeeld een vrouw die die binnenkwam met een zelfmoordpoging; ze had een fles muskitolotion had opgedronken omdat haar familie erachter was gekomen dat ze een vriendin had. Ze zijn hier echt heel erg tegen homosexualitiet. De artsen waren hier heel aardig en konden veel over de patiënten vertellen en over het systeem hier in Indonesië.

Vrijdag heeft Yogi ons zijn eigen geproduceerde film over Semarang laten zien in een klein bioscoopzaaltje; twaalf uur van Semarang. Deze avond zijn we met z'n zessen naar de biergarden 'sakapatat' geweest waar we lekkere biertjes hebben gedronken.

Sightseeing Semarang; op zaterdag hebben we de Masjid Agung bezocht, een hele grote moskee hier in Semarang. Ook zijn we naar het huis met duizend deuren geweest, vroeger werd dit gebruikt als treinstation van de VOC. We zijn ook door de Kota Lama gelopen, de oude binnenstad uit de Nederlandse koloniale tijd.
Deze avond hebben we de verjaardag van Manouk gevierd in discotheek Eplaza.
Zondagavond zijn we uiteten geweest bij 'the Hills'. We kwamen met de taxi door een chique buurt met mega grote huizen en een prachtig uitzicht over de stad. In die buurt lag het restaurant waar we heerlijke pasta hebben gegeten.

De derde week begonnen we op de kinderafdeling. Een leuke afdeling met veel schattige kleine kindjes. We mochten met de 2 verpleegkundige meelopen die het beste engels spraken. Verpleegkundige hebben echt super veel administratiewerk te doen dus in die tijd hebben we zelf aan verslagen van school fewer it. Een paar verpleegkundige van de afdeling wilde ons na stage meenemen, helaas begrepen we niet waar naar toe, een verassing dus! Eenmaal aangekomen op de plek van bestemming zagen we prachtige Chinese tempels. Het heette Sam Poo King. Na hele fotoshoot met de Indonesiërs gingen we lekker eten bij een steakhouse (op z'n Indonesisch dan, veel gefrituurd dus!).

De tijd gaat trouwens echt snel, we zijn al dik 3 weken hier (goed teken)! Foto's plaatsen op waarbenjijnu.nl lukt niet echt dus plaats ik ze op facebook.
Dankjewel voor het lezen en tot het volgende verslag :)
Heel veel liefs en groetjes,
Marijke

• 22 April 2015 - 16:54

Ina :

Hallo marijke blij dat jullie het zo naar je zin hebben daar en dat het nu al weer de 3de week is ik zit nu ook lekker in de tuin het is hier nu ook redelijk mooi weer wij gaan donderdag weer naar zwitserland toe huisje leeg halen we hebben het verkocht en een nieuwe in groningen aan de louwerszee /meer gekocht weer Heb er veel zin in weer wat anders na 10jaar hier alles goed stefan staat ook net weer in de krant als klein jongen als 300 ste lid van de vlieger de speel o teek op het eiland plein toen misschien weet jij dat nog of niet lang geleden ha ha het is hier ook bijna koningsdag en volgens mij komt je moeder ook gauw bij je langs gezellig hoor nou gr ik ga nog even de zon in geniet daar nog maar je ziet daar hele andere dinge dan hier in een ziekenhuis liefs ina xx

• 28 April 2015 - 19:49

Joop En Bep:

Leuk verhaal .hebben het beidej gelezen. Groetjes opa en oma.