Al over de helft.. - Reisverslag uit Semarang, Indonesië van Marijke Ophof - WaarBenJij.nu Al over de helft.. - Reisverslag uit Semarang, Indonesië van Marijke Ophof - WaarBenJij.nu

Al over de helft..

Blijf op de hoogte en volg Marijke

21 Mei 2015 | Indonesië, Semarang

Hallo allemaal!

Weer een verslagje vanuit het (steeds meer) zonnige Indonesië. Het lijkt of er nu toch echt de omslag is van het regenseizoen naar het droge seizoen (yes!).

Aan het begin van de week kwamen de moeder van Manouk en mijn mams naar Semarang. We hebben ze het ziekenhuis en een paar bezienswaardigheden in Semarang laten zien en we zijn lekker uiteten geweest. In het weekend gingen we naar Yogyakarta. Een stad ongeveer 3 uur van Semarang met oa de Borobudur (boeddhistische tempels) en de Prambanan (hindoeïstische tempels). Wat leuk was in Yogyakarta was dat er veel oude mensen nog een beetje Nederlands spraken, dit waren vaak onze gidsen bij de tempels. Ook zijn er naar het waterpaleis van de sultan geweest. Wij vonden dat het wel een likje verf kon gebruiken maar volgens de gids was dit niet nodig (vooral veel mos op de muur). In Indonesië hebben ze wel moeite met monumenten/gebouwen onderhouden, veel ziet er oud en vies uit met uitzondering van de Borobudur en Prambanan. De gids vertelde ons dat er zaterdag een bruiloft was in de buurt van het paleis en dat we best een kijkje mochten nemen. Het bruidspaar zag er prachtig uit, ze hadden traditionele kleding aan en veel make-up. Wij vroegen of we foto's mochten maken en werden gelijk uitgenodigd om te blijven eten en om samen met het bruidspaar op de foto te gaan. Echt een super leuke ervaring was dat. Toch wel een beetje ongemakkelijk omdat wij zo'n beetje het middelpunt van de belangstelling werden, haha.
We zijn in de avonden in Yogyakarta gezellig uiteten geweest bij resto's waar live muziek was en veel toeristen waren. Er waren hier trouwens veel meer toeristen, wat we totaal niet zijn gewend in Semarang, gezellig! We hebben ook de vogeltjesmarkt bezocht. Heeel veel vogels in 1 hokje, echt zielig. Zondagochtend ging onze wekker al om 3 uur om vervolgens met een busje naar de top van de berg te gaan en de zonsopgang te bekijken met uitzicht op de Borobudur.

Helaas was het weekendje met de moeders zo voorbij en moesten we weer aan de slag op de spoedeisende hulp. Deze week was het nogal druk, veel interessante casussen. Er komen veel mensen binnen die van de scooter zijn afgevallen en waarvan de wonden gehecht moeten worden. Ook hebben we deze week een keizersnede gezien! Zo indrukwekkend! De baby was er snel uit, de hechtingen kostte veel tijd.

Op Hemelvaartsdag waren we vrij en hebben we lekker liggen zonnen bij de skypool. Vrijdagochtend vroeg zijn we vertrokken naar Wonosobo en Dieng. De busreis duurde ongeveer 3 uur en daarna moesten we nog een uur in een lokaal busje (helemaal volgestampt) naar Dieng. We verbleven in een homestay wat niet al te schoon bleek te zijn. Met z'n drieën in een klein tweepersoons bedje en allemaal spinnen boven ons hoofd zijn we de nacht moeizaam doorgekomen. De volgende dag gingen we de bergen in. Wij dachten de route wel 'eventjes' lopend te doen terwijl elke indo het met een scooter of busje deed. Haha, het bleek toch wat zwaarder dan we dachten dus zijn we al liftend weer beneden gekomen. In de bergen was het lekker cool en zijn we oa naar een krater (lekkere zwavel geuren), een gekleurd meer en naar een theater gelopen.

Onze supervisors hebben ons deze week meegenomen naar een soort consultatiebureau. Hier werden kinderen tot en met 5 jaar gewogen en gecheckt. Ze deden dit echt op een ouderwetse manier, in een grote mand hangend aan een weegschaal. Heel grappig dat ze dit nog op de oude manier doen, het lijkt wel of we een stapje terug gaan in de tijd! Ook oudere konden hier naar toe, de bloeddruk werd gemeten en er werden gratis medicijnen uitgedeeld. We werden hier heel hartelijk verwelkomt. Ze hadden een hele grote tafel vol met eten klaar gezet en daar gingen we met z'n alle aan lunchen.
Ook mochten we deze week naar een les op de verpleegkunde school. Heel veel giechelende meisjes in een klaslokaal. Ze waren heel erg geïnteresseerd in ons in plaats van de les, haha.

We hebben trouwens een vlucht geboekt voor volgende week. We hebben een soort van vakantie en gaan voor 6 dagen naar Bali!! We zien daar onze andere klasgenootjes die daar stage lopen.
Nou, ik ga weer even zwemmen, groetjesssss

• 21 Mei 2015 - 11:50

Bep.lute:

Hallo marijke wat leuk je verhaaltjes wij gaan in juni naar de camping in nederland we zouden naar spanje gaan maar opa zijn bloeddruk is te hoog dus blijven we maar in nederland als het hier mooi weer ishet ook fijn toch groetjes opa en oma

• 21 Mei 2015 - 22:23

Marjolein Lute:

was helemaal leuk meiden op Java met jullie, bedankt voor de leuke en mooie dingen die we hebben gezien. Veel plezier nog